سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایده های نوین
 

بازدید امروز: 100
بازدید دیروز: 110
کل بازدیدها: 742424

رکورد های جالب گینس 2011 به همراه عکس

 


 

 

کوچکترین ماشین ساخته شده توسط پری واتکینز با 41 سانتیمتر ارتفاع و 51 اینچ طول و 26 اینچ عرض


 

بزرگترین مجموعه ی نان تست شده که لورا هادلند آنها را شبیه چهره مادر خود به صورت یک موزاییک بزرگ در کنار هم چیده است
 

 

بزرگترین کدوتنبل با وزن 1810.5 پوند
 


 

بزرگترین مجموعه از عروسک میکی ماوس ه بیش از 2760 عروسک است.



 

بزرگ ترین مجسمه ساخته شده با بادکنک توسط جان کسیدی



 

کوتاه ترین مرد جهان با کمتر از 25.8 اینچ قد



 

بزرگترین غذای سنتی مکزیکی با بیش از 230 فوت طول و 1.5 تن وزن



 

بزرگترین بینی جهان با 8.8 سانتیمتر طول



 

قدم برداشتن با سنگین ترین کفش دنیا با وزن 122.8 کیلوگرم توسط یک فرد چینی



 

سگی با دراز ترین زبان که درحدود 11.43 سانتیمتر است



 

کوتاه ترین گاو با 85 سانتیمتر قد



 

دراز ترین گربه به نام مین راگون با طول 48.5 اینچ



 

بزرگ ترین دهان دنیا در حدود 6.69 اینچی متعلق به فرانسیسکو دومینگو از آنگولا

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90/10/12 توسط بهروزجلفایی

گریم متفاوت گلزار در فیلم بانویی از ماه + عکس


بانویی از ماه کاری از امیر مهتاش مهدوی و الهام قره خانی می باشد که به دو صورت تصویری و انیمیشن در دست ساخت است.به گزارش فارس سینما,در حالی که ساخت فیلم بانویی از ماه در سکوت خبری انجام می شود,اولین عکس از این فیلم را منتشر می کنیم.در این فیلم بازیگران سینما گریم های متفاوتی دارند و همین امر باعث جذابیت داستان شده است.در فیلم بانویی از ماه بازیگرانی همچون:محمدرضا گلزار,نیکی کریمی,جمشید مشایخی,رامبد جوان,ماهایا پطروسیان و…به ایفای نقش پرداخته اند.




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 90/10/11 توسط بهروزجلفایی

مسنجر فیس بوک برای ویندوز ارائه شد + دانلود



Facebook Messanger

نرم افزار رسمی فیس بوک برای ویندوز 7 ارائه شد. با این نرم افزار می توانید با دوستان خود در این شبکه اجتماعی چت کنید، Notification ها را دریافت نمایید و فید وقایع مرتبط با دوستان خود را مشاهده کنید. در ادامه توضیحات بیشتر بعلاوه لینک دانلود نرم افزار را مشاهده خواهید کرد.

فیس بوک از وب و گوشی های همراه پا را فراتر گذاشته است. این شبکه اجتماعی با ارائه نرم افزار رسمی مسنجر برای ویندوز 7، امکان دسترسی به بخش پیام رسانی فیس بوک را در محیطی خارج از رابط وب فراهم نموده است.
پیشتر فیس بوک نسخه بتای خصوصی از نرم افزار دسکتاپ خود برای تبادل پیام میان کاربران را راه اندازی کرده بود که نسخه غیررسمی آن به بیرون درز کرد. اما حالا فیس بوک بصورت رسمی این نرم افزار را منتشر کرده است.
این نرم افزار به کاربر امکان دسترسی به سه ویژگی اصلی فیس بوک را می دهد: چت، فید های مشخص و اطلاع رسانی ها. موردی که ممکن است عده ای را ناخشنود کند این است که بخش فید فیس بوک در اینجا نیز وجود دارد و مدام فعالیت های دوستانتان در آن به روز می شود.





فیس بوک همچنین اعلام کرده که به زودی امکانات جدیدی چون چت همزمان چند نفره، تماس تصویری و ویرایش تنظیمات را به نرم افزار ویندوز خود اضافه خواهد کرد. محصول ارائه شده هیچ امکان ویرایش و یا ارسال محتو را ندارد. این نرم افزار بصورت خودکار بروزرسانی می شود. احتمالا فیس بوک با این کار قصد دارد به روز رسانی ها را به آرامی و بی درد سر انجام دهد تا نیازی به دریافت بسته های به روز رسانی به طور متناوب از سوی کاربر وجود نداشته باشد.
Facebook Messenger for Windows شما را به حساب کاربریتان متصل می کند و می توانید همزمان از صفحه وب فیس بوکتان نیز استفاده کنید و وقتی این صفحه را ببندید هنوز به حساب کاربریتان وصل خواهید بود و می توانید از امکانات مسنجر استفاده نمایید. این نرم افزار فعلا فقط بر روی ویندوز 7 کار می کند و هنوز معلوم نیست که آیا فیس بوک برای نسخه های دیگر ویندوز نیز برنامه ای دارد یا خیر. برای دانلود این نرم افزار اینجا کلیک کنید.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 90/10/11 توسط بهروزجلفایی

گاهی پروانه ها هم   ......


 

گاه می رویم تا یرسیم.کجایش را نمیدانیم.فقط میرویم تا برسیم

 

 

بی خبر از آن که همیشه رفتن راه رسیدن نیست.

 گاه برای رسیدن باید نرفت.باید ایستاد و نگریست

باید دید. شاید رسیده ای و ادامه دادن فقط دورت می کند

باید ایستاد و نگریست به مسیر طی شده

 

 

گاه رسیده ای و نمی دانی

و گاه در ابتدای راهی و گمان می کنی رسیده ای

مهم رسیدن نیست.مهم آغاز است

 که گاهی هیچ وقت نمی شود

 و گاهی می شود بدون خواست تو

 

پدرم می گفت تصمیم نگیر.اگر گرفتی شروع را به تاخیر انداختن

 نرسیدن است

اما

 

 

گاهی  آغاز نکردن یک مسیر بهترین راه رسیدن است

 


گاه حتی  لازم است  بعد از نمازت فکر کنی  و ببینی پشت سر

اعتقادت چه می بینی ترس یا حقیقت؟

 

 

گاهی هم درختی، گلی را آب بدهی، حیوانی را نوازش کنی

 غذا بدهی ببینی هنوز از طبیعت چیزی در وجودت هست یا نه؟

 

 


یا پای کامپیوترت نباشی، گوگل و ایمیل و فلان را بی‌خیال شوی

 با خانواده ات دور هم بنشینید ، یا گوش به درد دل رفیقت بدهی و

 ببینی زندگی فقط همین آهن‌پاره‌ی برقی است یا نه؟


شاید هم  بخشی از حقوقت را بدهی به یک انسان محتاج تا ببینی

 در تقسیم عشق در نهایت تو برنده ای یا بازنده؟

 


لازم است گاهی عیسی باشی

ایوب باشی

 انسان باشی ببینی می‌شود یا نه؟

 


و بالاخره لازمست گاهی از خود بیرون آمده و

 از فاصله ای دورتر به خودت بنگری و از خود بپرسی که

 سالها سپری شد تا آن شوم که اکنون هستم آیا ارزشش را داشت؟

 



سپس کم کم یاد میگیری

که حتی نور خورشید هم میسوزاند اگر زیاد آفتاب بگیری

باید باغ خودت را پرورش دهی به جای اینکه

منتظر کسی باشی تا برایت گل بیاورد.

یاد میگیری که میتوانی تحمل کنی

که محکم باشی پای هر خداحافظی
 

 


و یاد می گیری که خیلی می ارزی
 

 
 
زیرا گاهی پروانه ها هم به اشتباه عاشق میشوند

 و به جای شمع ، گرد چراغهای بی احساس خیابان می میرند

=====================



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 90/10/11 توسط بهروزجلفایی

 

دیدار شبانه دنیزلی و مهدوی‌کیا در هتل آزادی / دنیزلی: اگر نمی‌خواستمت بدون رودربایستی می‌گفتم

لیگ برتر - نزدیک ساعت 12 شب، حول و حوش بامداد شنبه. در لابی هتل آزادی، دو چهره آشنا دیده می‌شوند؛ مصطفی دنیزلی و مهدی مهدوی‌کیا.

به گزارش خبرآنلاین؛ حاضران در لابی می روند و می آیند و سرکی می کشند به آنها. قبل از جلسه، کیا با خودش معادلات را کنار هم چیده: «پرسپولیس که من را می خواهد، فقط می خواهم این را از زبان دنیزلی بشنوم.» در لابی هتل آزادی، این فرصت به مهدی دست داد تا همه چیز را از زبان خود دنیزلی بشنود. او و مرد ترک تبار، خیلی زود رفتند سر اصل مطلب، وقتی دنیزلی از قدیم شروع کرد: «من بازی هایت را در هامبورگ می دیدم. الان هم بازی های جواد نکونام را در اوساسونا پیگیری می کنم.» دنیزلی که از ناراحتی مهدی مهدوی‌کیا باعث پشت خط ماندنش، اطلاع داشت، اینطور ادامه داد: «وقتی هنوز با پرسپولیس قرارداد نبسته بودم، همه می گفتند قرار است مهدی مهدوی‌کیا به این تیم بیاید. ولی وقتی قرار شد به پرسپولیس بیایم، گفتم که اول باید تیم را ببینم بعد در این باره نظر نهایی را بدهم.» او سپس مکثی می کند و دقیقا حرفی را می زند که مهدی انتظار شنیدنش را داشت: «حالا که تیم را دیده‌ام، تصمیم گرفته‌ام تو کنار ما باشی. دوست دارم در ادامه فصل در تیم من بازی کنی. مطمئن هستم می‌توانی توقعات را برآورده کنی.»
مهدی مهدوی کیا در این لحظات نمی‌توانست خوشحالی خود را پنهان کند. جواب آخر را گرفته بود اما جلسه هنوز ادامه داشت: «خب من هم یک عمر فوتبال حرفه‌ای بازی کرده‌ام. به این چیزها آشنایی کامل دارم و می دانم که بازیکن را مربی باید انتخاب کند، نه فرد دیگری. اگر امشب به اینجا آمدم فقط می خواستم مستقیما از زبان خود شما بشنوم که با رضایت من را می خواستید یا نه؟ چون با من تماس‌هایی از پرسپولیس گرفته شده بود ولی دوست نداشتم بدون رضایت شما به تیم محبوبم برگردم. الان خوشحالم که شما خودتان من را خواسته اید، با رضایت کامل.»
حالا دوباره توپ به زمین دنیزلی افتاد. او که لبخند همیشگی را بر لب داشت، رک و پوست کنده گفت اگر بازیکنی را نخواهد، قطعا او را قبول نمی کند: «مطمئن باش من با کسی رودربایستی ندارم که بخواهم او را با اجبار قبول کنم. خودم تو را خواستم. این را به مسئولان باشگاه هم گفتم. دوست دارم از یکشنبه در تمرین تیم حاضر شوی و با پرسپولیس استارت بزنی.»
با گفتن این جملات، کیا نیز به علامت رضایت سر خود را تکان داد. دنیزلی به او تعارف زد که چایش را بخورد، مهدی نیز. بدین ترتیب نشست سرمربی و بازیکن جدید قرمزها، آنقدری طول نکشید که تصور می شد. کیا بعد از شنیدن این حرف ها و خوردن چایش بلند شد و با دنیزلی دست داد. آنها پیش از خداحافظی از دیدار یکشنبه خود گفتند و بعد از هم جدا شدند.
*رضایتنامه، اول صبح
ساعاتی بعد از دیدار شبانه کیا و دنیزلی، مهدی با امیر عابدینی تماس گرفت. او ابتدای صبح دیروز، با مدیر عامل داماش تماس گرفت تا رضایتنامه اش را بگیرد. عابدینی که در همان ابتدای فصل تاکید کرده بود هیچ وقت مانع از حضور مهدی در تیم محبوبش نخواهد شد، خیلی زود به قولش وفا کرد، وقتی به کیا گفت: «ما رضایت نامه‌ات را صادر می کنیم.» این در حالی است که جمعه شب، او تصور نمی‌کرد این اتفاق رخ دهد چون در تماس با خبرنگاری گفته بود: «در نیم فصل کسی از ما جدا نمی شود.» با این‌همه، او دیروز به راحتی هر چه تمام‌تر رضایت نامه مهدی را داد تا او به تیم سابقش بازگردد، بعد از نزدیک به 13 سال.
*تماس در پیست دیزین
دو تماس و یک یدار مهم در عرض چند ساعت برای کیا. او جمعه، پیش از دیدار با دنیزلی، یک شماره آشنا روی موبایل خود دید؛ شماره سردار رویانیان. مدیر عامل پرسپولیس هنگامی با او تماس گرفت که همراه با خانواده اش در پیست دیزین بود. رویانیان در این تماس گفت: «به پرسپولیس برگرد اما مهدی همان جا گفت باید دنیزلی این را بگوید.» این تماس، کیا را به یاد اولین تماس رویانیان انداخت، وقتی برای بازی خیرخواهانه به هامبورگ رفته بود و برگشت تهران. مدیر عامل پرسپولیس همان موقع با او تماس گرفت و پیشنهاد اولیه را داد که امیر عابدینی نیز همان شب در 90 این تماس و پیشنهاد را فاش کرد. او گلایه داشت که چرا با مهدی تماس گرفته اند. کمی بعد، سردار زارع قائم مقام پرسپولیس و علی پروین با امیر عابدینی جلسه گذاشتند. در این جلسه بود که مدیر عامل داماش کلا دور معاوضه کیا و هادی نوروزی را خط کشید. همه چیز معلق بود تا زمان حضور دنیزلی. سرمربی ترک گفت اول باید تیم را ببیند. چند روز که گذشت، کیا مثل اول فصل برافروخت. ناراحتی شدید او به قدری بود که حتی می خواست به صورت رسمی خداحافظی کند. مهدی فکر می کرد این بار هم بازی خورده است. سکوت او دنیزلی را به یک نتیجه رساند؛ اینکه باید کیا را بازگرداند. سرانجام جمعه شب، همه چیز همانی شد که مدافع تاریخی فوتبال ایران می خواست؛ بازگشت به پرسپولیس.



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 90/10/11 توسط بهروزجلفایی

 

روزی که ناصرخان می خواست با هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد رقابت کند+ عکس

لیگ برتر - این تصویری از روزی است که ناصر حجازی تصمیم گرفته بود با بزرگان سیاست کشور رقابت کند و شانسش را برای کسب رای مردم امتحان کند.

 

به گزارش خبرآنلاین ؛ سال 84 و در بحبوحه ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ، زنده یاد ناصر حجازی هم تصمیم گرفت تا راهی وزارت کشور شود و برای اداره کشور ثبت نام کند. او اصرار داشت اگر تائید صلاحیت شود ، 30 میلیون رای خواهد داشت. اگرچه به این دلیل که ناصرخان مدیریت اجرایی نداشت و شورای نگهبان او را « رجل سیاسی»  نشناخت ، نتوانست یکی از نامزدهای نهایی رقابت برای ریاست جمهوری باشد. جایی که رقابت اصلی میان آیت الله هاشمی رفسنجانی ، علی لاریجانی ، باقر قالیباف ، مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد باشد.  آنها که هیچ کدام شان به پیش بینی 30 میلیونی ناصرخان برای جذب رای اکثریت حتی نزدیک هم نشدند.

 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/10/8 توسط بهروزجلفایی

 

چاره اندیشی جدید دولت درباره شهرستان شدن زادگاه احمدی نژاد

دولت - روزنامه خراسان نوشت:

در حالی که هیأت وزیران مردادماه امسال با تصویب مصوبه ای ایجاد شهرستان آرادان در استان سمنان را به وزارت کشور ابلاغ کرده بود، این مصوبه به دلیل آنکه آرادان بدون تجمیع با بخش یا بخش‌های همجوار دیگر و صرفا با استقلال بخش مرکزی خود تبدیل به شهرستان شده بود، قابلیت اجرایی پیدا نکرد اما گفته می شود طی روزهای اخیر هیئت دولت با بررسی مجدد این موضوع، چند دهستان و یک بخش جدید را به آرادان اضافه کرد تا این مشکل حل شود.



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/10/8 توسط بهروزجلفایی

برای آنها که دوست دارند وسائل منزلشان خاص باشد

 


 

*****************************************



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/10/8 توسط بهروزجلفایی

عجیب ترین چمدان های دنیا

 


 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/10/8 توسط بهروزجلفایی

 


10 تحول مهم دنیای پزشکی در سال 2011 به انتخاب مجله تایم

 


 

 

به سنت دیرین، نشریه تایم، نزدیک به پایان هر سال میلادی، فهرست جالبی از «ترین»های سال را منتشر کرده است.

در سالی که به پایان آن نزدیک می‌شویم پیشرفت‌های زیادی در پزشکی صورت گرفت، پاره‌ای از آنها البته از به سبب به اینکه درکشان برای عموم مردم دشوار است و هنوز در مرحله پایه‌ای هستند و کاربردی نشده‌اند، هیچگاه رسانه‌ای نمی‌شوند، اما پاره‌ای دیگر آن قدر مهم و در عین حال کاربردی و جالب هستند که مرور آنها هم برای پزشکان و هم برای دیگران، می‌تواند جالب باشد.


 

1- استفاده دانشمندان از کلون‌سازی برای ایجاد سلول‌های بنیادی: سال 2011، پژوهشگران موفق به استفاده از شیوه‌ای شدند که آنها را بسیار نزدیک به کلون کردن انسان می‌کند، اما کاربرد و هدف آن چیز دیگری است. شیوه‌ای که آنها استفاده کردند، انتقال هسته‌های سلول‌های غیرجنسی یا SCNT نام دارد.

این روش، درست مثل روشی است که با آن «دالی»، یعنی نخستین پستاندار کلون‌شده، تنها با استفاده از یک سلول پوست گوسفندی دیگر ایجاد شد.

در این روش محتوای ژنتیکی یک سلول تخم برداشته می‌شود و DNA یک سلول بالغ جایگزین آن می‌شود، سپس این سلول تخم وادار به تقسیم می‌شود. چنانچه همه چیز خوب پیش برود، جانداری اینجاد می‌شود که از لحاظ ژنتیکی کاملا با موجودی که سلول بالغ از او برداشت شده، یکسان خواهد بود.

اما انجام چنین کاری در مورد انسان، دشوار بود و تلاش‌های دانشمندان با شکست مواجه شده بود. در ماه اکتبر، دانشمندان شیوه معمول را اصلاح کردند و بدون اینکه DNA سلول تخم را بردارند، محتولی ژنتیکی جدید را به آن اضافه کردند. معلوم شده که حفظ کروموزم اولیه سلول تخم، تقسیم سلولی را تسهیل می‌کند.

سلولی که به این ترتیب ایجاد می‌شود، کاملا طبیعی نیست، چون یک سری کروموزم اضافه دارد. در مرحله بعدی پژوهشگران در پی ساکت کردن یا محدود کردن تأثیرات سری اضافه کروموزم هستند.

این فرایند نوید بخش است، زیر به صورت بالقوه باعث ایجاد سلول‌های بنیادی می‌شود که ممکن است روزی برای درمان بیماری‌های مانند آسیب‌های نخاع یا پارکینسون مورد استفاده قرار بگیرند. سلول‌های بنیادی ایجاد شده با این شیوه با بیمار سازگار خواهند بود و به علاوه این شیوه میزان نیاز به استخراج سلول‌های بنیادی از جنین را هم کم می‌کند.

 


 

2- نخستین واکسن مالاریا: هر سال میلون‌ها کودک به مالاریا روبرو می‌شدند، اما تا سال 2011، هیچ واکسنی علیه انگل‌ها به صورت عام و مالاریا به صورت خاص ساخته نشده بود. سال 2011 برای اولین بار واکسن مالاریا در کودکان منطقه زیر صحرای آفریقا مورد آزمایش قرار گرفت که میزان عفونت با مالاریا را نصف خواهد کرد که پیشرفت قابل توجهی به شمار می‌رود.

واکسن تازه RTS,S نام دارد و نتیجه همکاری دانشمندان با مؤسسه تحقیقاتی GlaxoSmithKline، گروه پیشگامان واکسن مالاریا، موسوم به PATH و بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس است.

این واکسن در 11 منطقه آفریقا، در کودکان 5 تا 17 ماهه مورد آزمایش قرار گرفت و معلوم شد که یک سال بعد از انجام ایمن‌سازی در این کودکان در 56 درصد موارد، تأثیر محافظتی دارد و در 47 درصد موارد هم از ابتلا به شکل شدید بیماری مالاریا پیشگیری می‌کند.

آزمایش این واکسن کامل نشده و در حال حاضر دانشمندان در صدد هستند، این واکسن را در کودکان کوچک‌تری که در سنین 6 تا 12 هفته هستند، مورد آزمایش قرار دهند. این گروه در واقع، جمعیت هدف‌ ایمن‌سازی با واکسن مالاریا هستند، و اگر این واکسن مؤثر تشخیص داده شود، این واکسن در برنامه معمول ایمن‌سازی گنجانده خواهد شد.

در هر دو دسته از کودکان، تأثیرات پیشگیرانه بلندمدت واکسن، بعد از 3 سال، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در طرح آزمایشی پانزده هزار و 640 کودک واکسن گرفتند، این طرح در سال 2014 تکمیل خواهد شد.

از آنجا که نتایج اولیه این واکسن، بسیار موفق بوده است، مقامات بهداشت عمومی باید تصمیم بگیرند که اجازه استفاده از این واکسن را در نقاطی که مالاریا شیوع پیدا می‌کند، بدهند یا نه. به صورت کلی، واکسن‌هایی که علیه عفونت‌های دوران کودکی استفاده می‌شوند، مانند واکسن سرخک یا روتا ویروس، میزان تأثیر 70 تا بیش از 90 درصد دارند.

 


 

3- استفاده از داروهای درمان‌کننده HIV برای پیشگیری از آن: سال 2011 مشخص شد که همان داروهایی که برای درمان بیماری ایدز مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند از ابتلا به بیماری هم جلوگیری کنند.

امسال دو تحقیق عمده در این مورد انجام شد، که اولین تحقیقاتی بودند که در آنها مردان و زنان دگرجنس‌خواه از این لحاظ مورد بررسی قرار گرفته بودند. معلوم شد که اگر آنها هر روز یک قرص Truvada که ترکیبی از داروهای  tenofovir و emtricitabine است بخورند، به میزان چشمگیری کمتر به ایدز مبتلا خواهند شد.

در تحقیق اول که توسط پژوهشگران دانشگاه واشنگتن استفاده شد، 4758 زوج دگرجنس‌خواه شرکت داده شدند که یکی از آنها مبتلا به ایدز بود، به فردی که مبتلا نبود، داروی Truvada داده شد، معلوم شد که انتقال ویروس بعد از سه سال 73 درصد نسبت به گروه دیگر زوج‌ها که این دارو را نمی‌خوردند، کاهش یافته است.

در تحقیق دیگر 1200 مرد و زنی که از لحاظ جنسی فعال بودند، توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مورد مطالعه قرار داده شدند و این بار میزان تأثیر دارو 63 درصد بود.

این تحقیقات نشان می‌دهند که می‌توان از داروهایی که پیش از این فقط برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در کشورهای در حال توسعه‌ای که بیماری در آنها اپیدمیک است، برای کنترل و پیشگیری هم استفاده کرد.

مقامات تصمیم‌گیرنده، به صورت واضح مانع دسترسی همگانی به داروهای ضد رترو ویروسی در این مناطق هستند، اما اگر نظر آنها عوض شود، شاید بتوانند بالاخره بر اپیدمی بیماری ایدز غلبه کنند.

 


 

4- توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت کشاورزی و بهداشت آمریکا: هر پنج سال وزارت بهداشت و کشاورزی آمریکا، رهنمودهای خود را در مورد چگونگی تغذیه سالم در شهروندان آمریکایی مورد تجدید نظر قرار می‌دهند. در ماه ژانویه، تازه‌ترین رهنمون منتشر شد که بر اساس آن به مردم تصویه شد که کمتر بخورند، از میزان قند و چربی و نمک روزانه کم کنند، بین کالری دریافتی و کالری مصرفی توازن برقرار کنند و به میزان بیشتری سبزی و میوه‌های کشت داده شده در مزارع و همچنین غذاهای دریایی بخورند. به مردم توصیه شد که فعالیت بدنی متوسط هفتگی به میزان دست‌کم 150 دقیقه در هفته داشته باشند.

همچنین به مردم توصیه شد که بیشتر از 2300 میلی‌گرم در روز نمک مصرف نکنند، البته توصیه انجمن قلب آمریکا این است که برای پیشگیری از بیماری‌ها قلبی و سکته، میزان مصرف روزانه نمک باید زیر 1500 میلی‌گرم باشد.

در ماه ژوئن، دولت آمریکا بعد از مدت‌ها برنامه تبلیغی تغذیه‌ای خود را هم تغییر داد. تا پیش از این، یک هرم تغذیه‌ای، تبلیغ می‌شد و روی تصویر یک هرم نمادین به مردم گفته می‌شد که باید از کدام غذاها بیشتر بخورند و از کدام یک کمتر مصرف کنند. اما در برنامه تازه، که بشقاب من یا MyPlate نام دارد، بشقابی به صورت نمادین به مردم نشان داده می‌شود که قسمت‌های مختلف‌اش را غذاهای مختلف پر کرده‌اند.
درک برنامه تبلیغی تازه، بسیار آسان‌تر از شیوه تبلیغاتی گیج‌کننده قبلی است.

 


 

5- رشد دادن اعضای بدن در آزمایشگاه: دانشمندان دیگر می‌توانند بعضی از اعضای بدن مثل پیشابراه را در آزمایشگاه بسازند. ماه مارس، دکتر «آنتونی آتالا» موفق شد، در آزمایشگاه پیشابراه درست کند.

پیشابراه، لوله‌ای است که ادرار را از بدن خارج می‌کند. در مردان این قسمت گاه دچار آسیب می‌شود و یا به واسطه بیماری‌هایی تنگ می‌شود.

برای تولید یک پیشابراه، دکتر آتالا، نخست یک داربست به شکل اورترا ساخت، بعد سلول‌های مثانه خود بیمار روی آن پخش کرد و کاری کرد که این سلول‌ها روی آن رشد کنند. از آنجا که خود داربست تجزیه می‌شد، چیزی که در انتها باقی می‌ماند یک پیشابراه تازه بود.

البته در حال حاضر این شیوه بسیار گران است و باید پنج هزار دلار صرف تولید یک پیشابراه تازه شود. اما این تحول تازه، یک گام به سمت پیش در پزشکی محسوب می‌شود.

 


 

6- ارتباط عجیب بین یک باکتری و سرطان روده بزرگ: آیا سرطان روده بزرگ می‌تواند ناشی از یک باکتری خاص باشد؟!

در ماه اکتبر، نتایج تحقیق دو گروه پژوهشی نشان داد که باکتری‌ای به نام «فوزوباکتری» که به صورت معمول جزو میکروب‌های روده بزرگ نیست، می‌تواند با درگیر کردن این عضو، با سرطان روده بزرگ در ارتباط باشد.

پژوهشگران متوجه شدند که بافت‌های سرطانی به میزان قابل توجهی -حتی به میزان صدها بار- بیشتر فوزوباکتری در خود دارند.

البته پیش از این هم به نوع دیگری ارتباط فوزو باکتری با سرطان نشان داده شده بود، در تحقیقات قبلی دانشمندان متوجه شده بودند که ابتلا به این باکتری، میزان ابتلا به بیماری «التهاب روده زخمی‌شونده» یا «کولیت اولسراتیو» را بیشتر می‌کند. در این بیماری التهاب جدار روده، باعث تخریب سلول‌های روده می‌شود و این بیماری هم به نوبه خود عامل خطری برای سرطان است.

 


 

7- قرصی برای کاهش وزن: با وجود تبلیغات فراوان داروهای لاغری، هیچ کدام از این داروها مورد تأیید تشکیلات نظارت بر دارو نیستند، به طوری که تا به حال پزشکان به بیمارانشان می‌گفتند که هیچ داروهای مجزه‌آسایی وجود ندارد که با خوردنش بتوانید بی‌زحمت و تلاش و کم کردن میزان غذا، وزن خود را کاهش بدهید. این گفته به منزله یک قانون، پذیرفته شده بود.

اما این روند ممکن است به زودی تغییر کند. به تازگی داروی جدیدی به نام Qnexa مورد آزمایش قرار گرفته است که می‌تواند در عرض یک سالل منجر به کاهش وزن ده درصدی شود.

این دارو، ترکیبی از دو داروی است: داروی phentermine و داروی topiramate.

phentermine یک داروی آمفتامینی است و کارش کاهش اشتهاست. البته در مورد تأثیرات جانبی مصرف درازمدت این دارو، شک و تردیدهایی وجود دارد.

topiramate دارویی است که کاربرد اولیه‌اش کنترل تشنج است، اما می‌تواند روی اشتها و میزان مصرف کالری توسط بدن هم تأثیر بگذارد.

به علاوه معلوم شده است که بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند، سطح فشار خون و قند و کلسترول بهتری پیدا می‌کنند که همه اینها میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی را در آنها کاهش می‌دهد.

البته هنوز تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی و تأثیر این دارو باید انجام شوند. سازمان غذا و داروی آمریکا در یک نوبت از دادن مجوز به این دارو خودداری کرده و از شرکت سازنده خواسته است که تحقیقات بیشتری به خصوص در مورد مشکلات قلبی یا ایجاد ناهنجاری‌های جنینی، انجام بدهد.

در یک تحقیق دیگر در مرکز سرطان اندرسون در هوستون، دانشمندان یک داروی تحقیقاتی ضد سرطان به نام adipotide را به میمون‌ها تزریق کردند و متوجه شدند که در عرض یک ماه آنها را 11 درصد لاغر می‌کند.

همه اینها نویدبخش این هستند که شاید بشود روزی با مصرف داروی تنها هم لاغر شد، اما اگر از من می‌شنوید هیچ چیزی به اندازه یک رژیم غذایی متعادل و ورزش نمی‌تواند سلامتی و تناسب اندام شما را تضمیمن کند.

 


 

8- سگ‌هایی که سرطان ریه را بو می‌کشند: بهترین دوست انسان‌ها یعنی سگ‌ها، شاید اسلحه جدید پزشکان برای تشخیص سرطان هم باشند!

یک تحقیق تازه نشان داده است که از حس بویایی سگ‌ها شاید بشود برای تشخیص سرطان ریه استفاده کرد. پژوهشگران آلمانی در طی نه ماه سگ‌هایی را طوری تربیت کردند که بوی نفس آدم‌های مبتلا به سرطان را آدم‌های سالم، تمیز دهند.

در کمال تعب مشخص شد که در 71 درصد موارد، این سگ‌ها می‌توانند آدم‌های سرطانی را تشحخیص بدهند و در 93 درصد موارد هم وقتی شخصی را سرطانی تشخیص می‌دادند، کارشان درست بوده و فرد در واقع سالم نبوده است. در حال حاضر هیچ شیوه ارزان و سریعی وجود ندارد که با این حساسیت و ویژگی بتواند آدم‌های مبتلا به سرطان ریه را از آدم‌های سالم، جدا کند!

دانشمندان در صدد هستند ماده‌ای را که سگ‌ها با حس بویایی بی‌نظیرشان در تنفس آدم‌های سرطانی تشخیص می‌دهند، پیدا کنند. ای کاش سگ‌ها زبان داشتند و می‌توانستند با دانشمندان ارتباط برقرار کنند!

 


 

9- استفاده از بزاق برای تعیین سن اجساد: با اینکه در پزشکی قانونی از شیوه‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌شود، اما تا به حال، وقتی بقایای یک جسد پیدا می‌شد، دانشمندان نمی‌توانستند به آسانی در مورد سن جسد ابراز نظر کنند.

اما در ماه ژوئن، دانشمندان دانشگاه UCLA موفق شدند که با استفاده از مواد ژنتیکی که در بزاق وجود دارد، روشی برای تخمین سن ایجاد کنند.

خود DNA با گذشت سن تغییر نمی‌کند، اما عوامل محیطی مثل تغذیه، استرس، مواد سرطان‌زا و اشعه آفتاب به تدریج قسمت‌های از ژنوم را تغییر می‌دهند. به این تغییرات، تغییرات اپی‌ژنتیک گفته می‌شود.

حالا دانشمندان موفق شده‌اند که با استفاده از همین تغییرات، سن هر شخص را با تقریب پنج سال، مشخص کنند.

البته هنوز استفاده از این روش معمول نشده و باید مطالعات بیشتری برای تأیید اعتبار آن صورت بگیرد.

 


 

10- پیشبینی احتمال مرگ: در ماه آگوست، دانشمندان دانشگاه Uppsala سوئد موفق شدند روشی ابداع کنند که با استفاده از آن با یک آزمایش ساده خون، می‌توان احتمال مرگ یک بیمار قلبی یا سرطانی را مشخص کرد.

انجام این پژوهش 12 سال طول کشید و دو هزار بیمار در آن شرکت داده شدند.

بر اساس این تحقیقات مشخص شد که اشخاصی که سطح خونی آنزیمی به نام cathepsin S در آنها بالاتر باشد، بیشتر احتمال دارد که بمیرند.

این آنزیم که به تجزیه پروتئین‌های خاصی کمک می‌کند، در بیماران قلبی و سرطانی، سطح خونی بیشتری دارد و ممکن است که با روند تصلب شرایین هم ارتباط داشته باشد. این آنزیم در بافت چربی هم به وفور وجود دارد، پس بی‌دلیل نیست که افرادی که اضافه‌وزن دارند، بیشتری مبتلا به بیماری قلبی می‌شوند.

البته هنوز به صورت دقیق نحوه ارتباط cathepsin S با بیماری‌های قلبی یا سرطان مشخص نشده، اما شرکت‌های داروسازی مدتهاست که روی ساخت ترکیبات خنثی‌کننده این آنزیم، کار می‌کنند.

 

منبع: 1 پزشک



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/10/8 توسط بهروزجلفایی
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • خرید اینترنتی | ماه موزیک