سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایده های نوین
 

بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 68
کل بازدیدها: 741965

 

«قسمت اول»

سیدمحمد خاتمی:  میدان باید از تندروها گرفته شود 

 مسائل روشن است; باید مدبرانه به سوی حل آن ها رفت

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی با تاکید بر این که محدودکردن افراط گری ها و تفریط گری ها مشکلات اخیر را حل خواهد کرد، گفت: مسائل روشن است و باید مدبرانه به سوی حل آنها رفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، وی صبح شنبه در دیدار با شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس، با اشاره به مطالب مطرح شده در ابتدای جلسه توسط حاضران افزود: این مطالب خیرخواهانه و دلسوزانه و درصدد حل مشکل، به نفع نظام جمهوری اسلامی و برای خدمت و دلسوزی برای ایران است.

وی در ادامه با بزرگداشت خاطره 19 دی 1356 که یکی از فرازهای اوج گیری انقلاب به رهبری حضرت امام بود اظهار کرد: ما انقلاب بزرگی داشتیم که از دل آن نظامی به نام جمهوری اسلامی درآمد که مورد قبول ما بوده و به آن افتخار کرده و می کنیم و شعار اصلی ما هم این بوده، هست و خواهد بود "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی"، هیچ چیز دیگر هم شعار ما و اکثریت قاطع مردم نیست.

رییس جمهور سابق کشورمان هم چنین با تاکید بر این که هر شعار دیگری شعار انحرافی است، گفت: شعار اصلی "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" است با همه لوازمی که دارد; یعنی ضدیت با استبداد، ضدیت با بیگانه و نیز طرفداری از عدالت و اخلاق در جامعه; یعنی هم حاکمیت مردم بر سرنوشتشان و هم حاکمیت معیارها و ارزش های اسلامی.

وی تصریح کرد: البته ما معتقدیم به آن صورتی که امام خمینی (ره) بیان کرد که اسلام را طوری مطرح کنیم که بتواند مشکلات امروز را حل کند; به خصوص اینکه در عرصه حکومت دو عامل اصلی عدالت و اخلاق نهادینه شود.

خاتمی شرط و گام اول مردم سالاری را «پذیرش غیر»، عنوان کرد و افزود: منظور غیری است که با من تفاوت و اختلاف نظر دارد و او را به رسمیت شناختن و با هم کار کردن; نه این که دیگری را دفع کردن، که این امر یک فرهنگ می خواهد و نیازمند فرهنگ سازی است.

رییس موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها با تاکید بر اینکه در فرهنگ سازی «پذیرش "غیر" برای مردم و قومی که تاریخ استبدادزده دارند» بزرگترین نقش بر عهده حکومت است، اظهارکرد: حکومت باید تحمل داشته باشد، باید پیشتاز شود که به آن انتقاد شود و انتقاد برای مردم ایجاد هزینه نکند، اگر این کار انجام شود کم کم در جوامع فرهنگ سازی لازم صورت می گیرد.

خاتمی در ادامه با بیان این که در این مرحله حساس همه باید بپذیریم که بحرانی وجود دارد، با برشمردن نشانه های آن گفت: آنچه در این موقعیت مشکل را بیشتر می کند، افراط گرایی است.

وی افزود: افراط گرایی و ساختارشکنی برای همه بد است; همه باید آن را محکوم کنند و حتی اگر چند نفر شعار ساختارشکنانه بدهند این باید محکوم شود.

رییس جمهور سابق کشورمان گفت: ما بارها گفته ایم اینها غلط است; ولی چه کار کنیم; ابزار تبلیغاتی یک جانبه و هجومی دست رقیب است; هر چقدر هم بگوییم کسی صدای ما را نمی شنود.

رییس بنیاد باران  ادامه داد: موضع ما مشخص بوده و هست; اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی.

سیدمحمد خاتمی یادآور شد: اصلا مگر تمام فریاد و ادعای ما این نبود که قانون اساسی که چارچوب نظام و خونبهای مردم است باید در جامعه پیاده شود; قانون اساسی با همه لوازم و ضوابطش; نه بخشی از آن. هم اصل ولایت فقیه که در قانون اساسی است مورد قبول و احترام ماست و هم فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت است.

وی افزود: این قانون اساسی باید درست پیاده شود، تفسیرهای دل بخواهی از آن نشود، در اجرای آن مشکل ایجاد نشود، همه اینها گفته شده; الان هم می گوییم و باز هم خواهیم گفت.

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88/10/22 توسط بهروزجلفایی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • خرید اینترنتی | ماه موزیک