سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایده های نوین
 

بازدید امروز: 121
بازدید دیروز: 48
کل بازدیدها: 742205

اعلام نرخ‌های تورم متفاوت از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران
 

اعلام نرخ‌های تورم متفاوت از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

اقتصاد > اقتصاد کلان  - در حالی که چند روز پیش بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت را 2/ 14 درصد اعلام کرده بود، مرکز آمار ایران برای نخستین‌بار مستنداتی را ارائه کرد که براساس آن، نرخ تورم اردیبهشت 7/ 16 درصد است.

کدام آمار درست است؟ آمار بانک مرکزی یا مرکز آمار؟ تفاوت نرخ‌های تورم را به‌راحتی می‌توان در گزارش‌های بانک مرکزی با گزارش مرکز آمار ایران مشاهده کرد.


تاکنون تنها بانک مرکزی متولی اصلی نرخ تورم در کشور بود که به‌صورت ماهانه رقم آن را اعلام می‌کرد؛ البته مرکز آمار ایران هم به گفته رییس آن، نرخ تورم را محاسبه می‌کرد، اما آن را فقط به نهادهای مسوول می‌داد و اعداد و ارقام در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت.


با این حال، مرکز آمار ایران در اقدامی قابل توجه، برای نخستین‌بار مستندات مربوط به نرم نرخ تورم از سال ?? تا دو ماه ابتدایی سال ?? را منتشر کرده است.


براساس گزارش مرکز آمار، در ? ماه ابتدایی سال ?? نرخ تورم نسبت به عدد اعلامی بانک مرکزی کمتر گزارش شده است. از نگاه مرکز آمار، نرخ تورم در فروردین ?/ ? درصد، اردیبهشت ?/ ? درصد، خرداد ? درصد، تیر ?/ ? درصد، مرداد ?/ ? درصد، شهریور ?/ ? درصد، مهر ?/? درصد و آبان ?/ ? درصد بوده است.

این در حالی است که در گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم فروردین ?/ ?? درصد، اردیبهشت ?/? درصد، خرداد ?/ ? درصد، تیر ?/ ? درصد، مرداد ?/? درصد، شهریور ?/ ? درصد، مهر ?/ ? درصد و آبان ?/ ? درصد اعلام شده است.
اما از آذر سال گذشته، گزارش‌های مرکز آمار در جهت دیگری حرکت کرده و از افزایش نرخ تورم نسبت به آمار بانک مرکزی حکایت دارد؛ درست در همان زمانی که به آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نزدیک می‌شدیم.

به گواه مرکز آمار، در ? ماه پایانی سال گذشته نرخ تورم به ترتیب ?/ ?? درصد، ?/ ?? درصد، ?/ ?? و ?/ ?? درصد بوده و این در حالی است که بانک مرکزی اعتقاد بر این دارد که نرخ تورم در آذر، دی، بهمن و اسفند به‌ترتیب ?/ ?? درصد، ?/ ?? درصد، ?/ ?? درصد و اسفند ?/ ?? درصد است.

عدد و رقم‌های اعلامی از سوی این دو نهاد، از تفاوت تقریبا یک درصدی نرخ تورم حکایت دارد که این تفاوت در دو ماهه ابتدایی سال ?? به ? درصد می‌رسد.
در گزارش مرکز آمار، نرخ تورم فروردین سال‌جاری ?/ ?? درصد و اردیبهشت ?/ ?? درصد آمده و این در حالی است که بانک مرکزی نرخ تورم در دو ماه ابتدایی سال را به ترتیب ?/ ?? درصد و ?/ ?? درصد اعلام کرده است.

باید به این نکته توجه کنیم که اعلام اعداد و ارقام متفاوت از سوی مرکز آمار در مقابل بانک مرکزی در شرایطی صورت گرفته که مدتی است برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند که دولت در ارائه آمار صادق نیست و در این‌جا است که این شبهه ایجاد می‌شود که کدام آمار درست است؟ نرخ تورم بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران؟



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 90/3/18 توسط بهروزجلفایی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • خرید اینترنتی | ماه موزیک