سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایده های نوین
 

بازدید امروز: 76
بازدید دیروز: 48
کل بازدیدها: 742160

بانک مرکزی عملاً دست‌ به کار شد/ دلار 1174 تومانی

اقتصاد > اقتصاد کلان  - فارس نوشت:

بانک مرکزی درحالی با هدف تک‌نرخی و یکسان‌سازی ارز وارد بازار شده که ظرف یک روز قیمت فروش دلار خود را 114 تومان افزایش داد و با این امر قصد دارد واقعاً‌ دلار را تک نرخی کند و مانع از ایجاد رانت در این بخش شود.

اخبار رسیده از بازار رسمی و آزاد طی روز جاری حکایت از کاهش شدید اختلاف نرخ دلار در این بازارها دارد.
دلار که پیش از این در بازار آزاد و رسمی حدود 130 تومان اختلاف داشت و البته این اختلاف در روزهای مختلف نیز بالا و پایین می‌رفت امروز تنها با اختلاف 14 تومانی در بازار مبادله می‌شود.
پیش‌تر محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده بود که این بانک به سرعت نرخ ارز در بازار را تک‌نرخی می‌کند و به نظر می‌رسد با توجه به افزایش یک‌باره نرخ رسمی دلار می‌خواهد این اختلاف را بکاهد و دلار را تک‌نرخی کند.


البته کارشناسان و فعالان بانکی از جمله سید محمد جهرمی پیش از این گفته ‌بودند که بانک مرکزی می‌تواند با افزایش قیمت ارز رسمی مانع از افزایش اختلاف دلار رسمی و آزاد در بازار شود.
از این پیشنهاد چند ماه می‌گذرد اما طبق گفته مقامات بانک مرکزی بالاخره این بانک تصمیم گرفت با افزایش قیمت دلار رسمی به هدف یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار دست یابد.

* بانک مرکزی سیاست خوبی را اجرا کرد

فرید ضیاءالملکی پکاهش اختلاف قیمت ارز آزاد و رسمی در روز جاری را اقدامی از سوی بانک مرکزی و دولت برای جلوگیری از رانت در بازار عنوان کرد و گفت: عده‌ای از رانت موجود استفاده کرده و به سفته بازی می‌پرداختند اما بانک مرکزی با این کار جلوی سودجویی در بازار ارز را گرفت.
این کارشناس بانکی همچنین با اشاره به وعده رئیس کل بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز در بازار تأکید کرد:‌ بانک مرکزی بعنوان متولی بازار ارز می‌تواند قیمت‌های ارز را مدیریت کند.


ضیاءالملکی سیاست فعلی بانک مرکزی برای کنترل بازار را نظام شناور مدیریت شده ارز دانست و افزود:‌ اقدام بانک مرکزی برای افزایش یکباره قیمت دلار کاملاً منطقی بود.
وی ادامه داد: افزایش قیمت دلار بانک مرکزی و همچنین افزایش عرضه دلار در بازار از جمله راه‌های کنترل و تک نرخی کردن ارز به حساب می‌آید؛ به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات افزایش عرضه بانک مرکزی راهکار اول را انتخاب کرده است.
این کارشناس بانکی تأکید کرد: طبیعی‌ترین و منطقی‌ترین راهکار تک‌نرخی کردن ارز در بازار، افزایش قیمت نرخ دلار (ارز) رسمی بانک مرکزی بود.


ضیاءالملکی افزایش رونق صادرات، بازار بورس و کاهش سود بخش تولید را از جمله آثار اجرای این سیاست بیان کرد و گفت:‌ هر چه قیمت ارز منطقی‌تر بشود به نفع تولید خواهد شد چراکه این امر کاهش بیکاری و افزایش اشتغال را به دنبال دارد.
وی ادامه داد:‌ البته قیمت مواد اولیه نیز به دنبال این سیاست افزایش می‌یابد ولی در نهایت بانک مرکزی و دولت با مدیریت صحیح می‌توانند مانع از تبعات منفی آن شوند.

* دلار بازار آزاد و رسمی در مرز تک نرخی 

امروز دلار رسمی با نرخ 1172 تومان از مردم خریداری و با نرخ 1174 تومان به مردم فروخته می‌شود این نرخ‌ها دیروز به ترتیب 1058 و 1060 تومان تعیین و مبادله شده بود.


اما در بازار آزاد امروز تهران دلار از مردم با نرخ 1178 تومان خریداری و با قیمت 1188 تومان به فروش می‌رسد. البته این نرخ‌ها دیروز در صرافی‌های پایتخب 1190 تومان و 1188 تومان بود.
در کنار نرخ دلار سایر ارزهای رسمی نیز امروز در بازار به شدت افزایش یافته است به نحوی که یورو با قیمت 1718 تومان خریداری و 1720 تومان فروخته می‌شود.


البته این ارز در بازار آزاد و در صرافی‌ها با قیمت 1720 تومان خریداری و 1730 تومان به فروش می‌رسد.
پوند انگلیس نیز امروز از سوی بانک مرکزی با نرخ 1924 تومان برای خرید و با نرخ 1930 تومان برای فروش نرخ‌گذاری شده است.
این ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد با قیمت 1965 تومان خریداری و 1977 تومان به فروش می‌رسد.
در بازار آزاد نیز فرانک سوئیس با نرخ 1390 تومان برای خرید و 1400 تومان برای فروش نرخ‌گذاری شده است. این ارز در بازار رسمی 1401 تومان برای خرید و 1405 تومان برای فروش قیمت‌گذرای شده است.



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 90/3/18 توسط بهروزجلفایی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • خرید اینترنتی | ماه موزیک